- Strona główna
- /
- Eksponaty
- /
- Muzeum Sił Powietrznych
- /
- Pojazdy specjalne
- /
- AT-6 Taśmociąg lotniskowy
AT-6 Taśmociąg lotniskowy
Informacje:
Sygn. MSP/IP/1271
Eksponat przekazany przez 1. Bazę Lotnictwa Transportowego w Warszawie
Producent: ZSRR/Ukraina
Rok produkcji: 1985
Liczba miejsc w kabinie: 1
Dane techniczne:
UAZ 452D/3033
Długość: 9,0 m
Szerokość: 1,96 m
Wysokość: 2,1 m
Rozstaw osi: 2,3 m
Prześwit: 0,22 m
Promień skrętu: 6 m
Masa:
Masa własna: 2400 kg
Obciążenie taśmy: maks. 400 kg
Maksymalna waga pojedynczego ładunku: 200 kg
Napęd:
Silnik: benzynowy, gaźnikowy, 4-cylindrowy 2.4 MT, poj.: 2,4 l; układ R6
Moc silnika: 72 KM
Układ napędowy 4×4
Prędkość maksymalna: 50 km/h
Czas przejścia z pracy w pozycję marszową: 30 s.
Czas przejścia w tryb pracy: 30 s.
Opis:
Transporter AT-6 został opracowany na zmodyfikowanym podwoziu pojazdu UAZ-452D w 1975 roku. Jest przeznaczony do załadunku i rozładunku bagażu, poczty, różnych towarów.
AT-6 różni się od samochodu bazowego zamontowanym dwusekcyjnym przenośnikiem taśmowym (szerokość taśmy wynosi 300 mm).
Na potrzeby instalacji przenośnika w kabinie, po prawej stronie wykonano wycięcie tym samym czyniąc ją jednoosobową.
Podwozie zespolone jest z ramą nośną, która pozwala odbierać ładunki z przedniego i tylnego przenośnika taśmowego. Przenośniki łączą się ze sobą konstrukcją ramową na zawiasie, co pozwala na hydrauliczne regulowanie wysokości zewnętrznych ich końców. Cała konstrukcja w czasie pracy stabilizowana jest czterema wysuwanymi hydraulicznie podporami. Przesuw taśmy realizowany jest za pomocą dwóch silników hydraulicznych poprzez przekładnie ślimakowe.
Dzięki połączeniu przekładnią łańcuchową, obie taśmy mają taką samą prędkość przesuwu (prędkość waha się od 0,2 do 1 m/s). Napęd silników hydraulicznych przenoszony jest z silnika samochodu przez skrzynkę odbioru mocy.
Produkcja samochodu UAZ 452 rozpoczęła się w 1965 roku w Uljanowskim Zakładzie Samochodowym (UAZ) w Ulianowsku. Ze względu na kształt przypominający bochenek chleba zyskał potoczną nazwę „bochenek”. Samochód został zaprojektowany jako furgon do przewozu osób i towarów na wszystkich rodzajach dróg oraz bezdroży. Pojazd posiada napęd na wszystkie koła (w układzie 4X4). Spotyka się konstrukcje przywracające pierwotną funkcję transportową – kabina pozostawała wówczas jednoosobowa, a konstrukcja przenośnika zamieniana skrzynią załadunkową.