- Strona główna
- /
- Eksponaty
- /
- Muzeum Sił Powietrznych
- /
- Samoloty
- /
- AN-26, nr boczny 1603, Kod NATO „Curl”
AN-26, nr boczny 1603, Kod NATO „Curl”
Informacje
Sygn. MSP/S/48
Eksponat przekazany przez Centralną Szkołę Państwowej Straży Pożarnej w Częstochowie.
Producent: ZSRR, Zakład Lotniczy Aviant
Rok produkcji: 1973
Lata eksploatacji w Polsce 1973-2009
Ostatni lot w służbie Sił Powietrznych16.01.2009
Załoga: 5
Dane techniczne:
Napęd: 2 x AI-24T + 1 x RU-19A
Moc silnika: 2074,1 kW (2,820 KM) + 7.85 kN
Wymiary:
Rozpiętość 29.3 m
Długość 23.8 m
Wysokość 8.58
Powierzchnia nośna 75,00 m²
Masa:
Własna 15,020 kg
Startowa 24,000 kg
Osiągi:
Prędkość przelotowa 440 km/h
Prędkość wznoszenia 8 m/s
Pułap 7 500 m
Zasięg z pełnym obciążeniem 1 100 km
Zasięg maksymalny 2 500 km
Pojemność/udźwig 40 pasażerów/5 500 kg
Opis:
Samolot transportowy zaprojektowany w biurze konstrukcyjnym Olega Antonowa, o napędzie turbośmigłowym. Ciekawostką jest dodatkowy odrzutowy silnik pomocniczy RU-19A, zabudowany w prawej gondoli silnika. Samolot mógł zabrać 40 skoczków spadochronowych lub 24 nosze z rannymi lub 5500 kg ładunku. Zrzut skoczków, bądź desantowanego ładunku odbywał się poprzez opuszczaną w locie rampę załadowczą. Samolot o nb. 1603 został zakupiony wraz z jedenastoma innymi maszynami tego typu w 1972 roku i trafił do 13 Pułku Lotnictwa Transportowego w podkrakowskich Balicach, następnie po rozformowaniu Pułku do utworzonej na tym samym lotnisku 13 Eskadry Lotnictwa Transportowego. Samolot ten w latach 1986-1999 wyczarterowany był przez Polskie Linie Lotnicze LOT. W 2009 roku, po wyczerpaniu resursu, jako eksponat przekazany został do Centralnej Szkoły Państwowej Straży Pożarnej w Częstochowie. Od tamtej pory An-26, nr boczny 1603 był wykorzystywany podczas szkolenia z taktyki działań ratowniczych.
Użycie bojowe:
samolot mógł być użytkowany do desantowania żołnierzy i sprzętu wojskowego, istnieje możliwość wykorzystania go jako samolotu bombowego