- Strona główna
- /
- Eksponaty
- /
- Muzeum Sił Powietrznych
- /
- Samoloty
- /
- An-2, nr boczny 9866, kod NATO „Colt”
An-2, nr boczny 9866, kod NATO „Colt”
Informacje:
Sygn. MSP/IP/1599
Eksponat przekazany przez 41. Bazę Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie.
Producent: zakłady lotnicze PZL – Mielec
Konstruktor: biuro konstrukcyjne Antonowa
Załoga: 2
Lata produkcji w Polsce: 1949-1996
Ostatni lot w służbie: 14 grudnia 2012 r.
Dane techniczne:
Napęd: Silnik tłokowy, gwiazdowy PZL ASz-62IR
Moc: 736 kW (1000 KM)
Wymiary
Rozpiętość: 18,2 m
Długość: 12,4 m
Wysokość: 4,1 m
Powierzchnia nośna: 71,50 m²
Masa:
Własna: 3300 kg
Startowa: 5440 kg
Zapas paliwa: 1200 l
Osiągi:
Prędkość maks.: 258 km/h
Prędkość przelotowa: 190 km/h
Prędkość minimalna: ~ 50 km/h
Prędkość wznoszenia: 3,5 m/s
Pułap: 4400 m
Zasięg: 845 km
Zużycie paliwa: 185–200 l/h
Opis:
Samolot dwupłatowy, wielozadaniowy, o konstrukcji półskorupowej, duraluminiowej. Powierzchnie skrzydeł i usterzenia kryte płótnem, w egzemplarzach późniejszych płócienny jedynie płat dolny. Zbiorniki paliwa w skrzydłach, podwozie stałe, z kółkiem ogonowym z możliwością wymiany na narty lub w wersji wodnej pływaki. Wykorzystywany do przewożenia ładunków i ludzi w niedostępne tereny, jako dyspozycyjny, a przede wszystkim do szkolenia wojsk powietrznodesantowych. Powstało wiele specjalistycznych wersji An-2, w tym do prowadzenia rozpoznania fotograficznego. Samolot nie ma prędkości minimalnej – przy 50 km/h pozostaje sterowny, poniżej tej prędkości opada z szybkością spadochronu. Głównym producentem poza ZSRR były polskie zakłady WSK PZL Mielec. Ogólna liczba wyprodukowanych w Mielcu samolotów An-2 oceniana jest na ponad 12 tys., a odbiorcami było łącznie 20 krajów. Po wycofaniu z użytku wojskowego samolot pozostaje na wyposażeniu większości aeroklubów w Polsce. Prezentowany eksponat służył w 23 Lotniczej Eskadrze Szkolnej 58 Pułku Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie, a także jako samolot szkolny Wyższej Oficerskiej Szkoły Lotniczej.