Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie

AKZS-75M Dystrybutor tlenu

Informacje:

Sygn. MSP/T/16

Eksponat przekazany przez 33 Bazę Lotnictwa transportowego w Powidzu.

Producent: ZSRR/Rosja

Rok produkcji: 1984

Liczba miejsc w kabinie: 3

Dane techniczne:

ZIŁ-131

Długość: 7,04 m

Szerokość: 2,50 m

Wysokość: 2,48 m

Prześwit 0,33 m

Rozstaw osi: 330 cm + 140 cm

Masa:

Masa własna: 6 135 kg
Masa całkowita: 10 185 kg

Napęd:

Silnik: benzynowy, czterosuwowy, górnozaworowy ZiŁ, chłodzony cieczą, o pojemności 5,96 l, układ V8

Moc silnika: 150 KM

Układ napędowy: 6×6

Średnie zużycie paliwa: droga 28-30 l/100 km, w terenie 40-50 l/100 km
Prędkość maksymalna: 80 km/h

Opis:

Lotniskowy dystrybutor tlenu służy do zaopatrywania w tlen instalacji wewnętrznych samolotów wojskowych. Urządzenie posiada butle do pobierania tlenu z gazyfikatora oraz kompresor do oddawania tlenu do statku powietrznego. W celu łatwego przemieszczania urządzenia po płycie lotniska, zostało ono zamontowane na podwoziu samochodu ciężarowego ZIŁ-131. W prezentowanym egzemplarzu ZIŁ-131, podczas renowacji, w czasie zdejmowania poszczególnych warstw lakieru ukazał się pierwotny numer rejestracyjny UKW 8432, który pozostawiono, celem ukazania bogatej historii obiektu. Aktualny numer rejestracyjny, wg. dokumentacji UKW 1442.

ZiŁ-131 –  terenowy 3-osiowy samochód ciężarowy konstrukcji radzieckiej, następca samochodu ciężarowego ZiŁ-157. Konstrukcja ZiŁ-131 była typowa dla samochodów ciężarowych podobnie jak w poprzednich modelach ZiŁ-a. Samochód zbudowano w układzie jezdnym sześciokołowym z napędem na wszystkie koła (6X6). Z przodu pod wysuniętą maską umieszczono silnik benzynowy ZIŁ-131. ZiŁ-131 był wyposażony w centralny system pompowania kół.

Pojazd produkowano w wielu wersjach, oprócz podstawowej wersji skrzyniowej pojazd stał się podwoziem bazowym dla zabudów specjalistycznych jak np. wyrzutnia pocisków rakietowych, ciągnik siodłowy, standardowe nadwozia furgonowe, cysterny paliwowe, samochody strażackie.