- Strona główna
- /
- Aktualności
- /
- Star 266 „Krasula” wróciła na wystawę po renowacji
Star 266 „Krasula” wróciła na wystawę po renowacji
Startowe stanowisko dowodzenia na samochodzie STAR 266, popularnie nazywane „Krasula” powróciła na ekspozycję stałą po 4 miesiącach renowacji.
Pojazd przeszedł kompleksowy remont, przeprowadzony przez Wojskowe Zakłady Inżynieryjne SA w Dęblinie, wchodzące w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej, w ramach programu muzealnego POD DOBRYMI SKRZYDŁAMI.
Zakres prac obejmował wykonanie nowej powłoki lakierniczej, oszklenia, wykończenie wnętrza (okładzina ścian, podłoga, elementy wykończeniowe). Przywrócona została pełna sprawność mechaniczna: silnik i skrzynia biegów przeszły gruntowny remont. Wymieniono i przywrócono sprawności układu hamulcowego. Pracownicy WZInż wykonali remont i uruchomili wszystkie trzy mosty wraz z wałami napędowymi (przywrócono napęd na wszystkie koła), naprawiono wyciągarkę, elektryczną tablicę rozdzielczą. Wykonano zabezpieczenie instalacji elektrycznej poprzez obłożenie kabli nowymi płaszczami izolacji zewnętrznej. Naprawiono również ogumienie pojazdu.
W proces renowacji włączyli się mecenasi. Hurtownia Artykułów Przemysłowych LAK z Bielska – Białej przekazała na rzecz Muzeum 2 akumulatory 12/170 Ah. Zostały one zamontowane na pojeździe, dzięki czemu możliwe jest prowadzenie technicznego rozruchu pojazdu i utrzymanie go w należytym stanie mechanicznym.
Startowe Stanowisko Dowodzenia inaczej Stanowisko Kierowania Lotami (KL) , to miejsce, w którym grupa czterech żołnierzy przy pomocy sprzętu łączności, radiolokacyjnego i świetlnego zarządzała lotami; startami i lądowaniami samolotów i śmigłowców oraz ruchem lotniczym nad danym obszarem. Na czele tej grupy był zawsze Kierownik Lotów, który posiadał stosowną wiedzę i doświadczenie, ponadto w „Krasuli” swoje stanowiska mieli: Oficer z Batalionu Ubezpieczenia Lotów (Dywizjon Dowodzenia Lotami), Meteorolog i Planszecista. Wozy tego typu były użytkowane na lotniskach wojskowych stałych oraz polowych, a także podczas ćwiczeń na tzw. Drogowych Odcinkach Lotniskowych (DOL). Samochody zabudowane w taki sposób były ewenementem w państwach Układu Warszawskiego. Nigdzie oprócz Polski nie stosowano tego typu mobilnych stanowisk kierowania lotami. Od lat 50-tych XX w. stanowiska te tworzono na pojazdach ciężarowych (np. GAZ-51, STAR 266), co usprawniało mobilność i czas pracy załogi. Wcześniej stanowisko KL składało się ze stołu postawionego na polu wzlotów i umieszczonej na nim radiostacji pozwalającej na utrzymanie łączności z załogami samolotów.
Nazwa „krasula” pochodzi od czarno-białej szachownicy, w którą malowano pojazd, przez co z powietrza jednoznacznie kojarzył się z holsztyńsko-fryzyjską rasą krowy potocznie zwaną „Krasula”.
Renowacja pojazdu była jednym z etapów modernizacji wystawy stałej pn. „Historia polskiego lotnictwa wojskowego”. Główny projekt modernizacyjny obejmuje renowację wybranych elementów dioramy prezentującej punkt odtwarzania gotowości bojowej samolotu. Diorama składa się ze sprzętu lotniskowego, w którego centrum znajduje się samolot Lim-6 bis. z towarzyszeniem cysterny, lotniskowego urządzenia zasilającego APA-4G oraz dystrybutora tlenu AKZS-75M na samochodzie ZIŁ-131. Dopełnieniem tej części ekspozycji jest Startowe Stanowisko Dowodzenia, czyli popularna „Krasula”, zabudowane na samochodzie ciężarowym STAR 266. Prezentowany pojazd SSD – 2M nr rej. UHO 7968 (nr inwentarzowy MSP/T/33), został przekazany do muzealnej kolekcji w 2012 roku z Jednostki Wojskowej nr 4395 w Leźnicy Wielkiej – 25 Brygady Kawalerii Powietrznej im. Księcia Józefa Poniatowskiego.
Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie pragnie podziękować Prezesowi Zarządu Wojskowych Zakładów Inżynieryjnych S.A. w Dęblinie oraz pracownikom zaangażowanym w remont pojazdu.
Podziękowania przekazujemy Państwu Ewie i Henrykowi Adamskim z firmy LAK z Bielska-Białej.