Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie

Konsylium konserwatorskie w Muzeum Sił Powietrznych

Data dodania: 29 maja 2020

W Muzeum Sił Powietrznych zwołane zostało konsylium konserwatorskie w związku z przejęciem wraku samolotu Ił-2, którego szczątki odkopane zostały w Szypliszkach, w czasie budowy trasy Via Baltica. Do współpracy zaproszeni zostali specjaliści z Działu Historii Wojskowości i Pracowni Konserwacji Metalu Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie, konserwatorzy Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie oraz Fundacji Pro Militaris. Celem spotkania było określenie stanu zachowania znaleziska oraz strategii konserwacji.

 

Katastrofa miała miejsce nad terenem bagiennym, torfowym dzięki czemu obiekty stosunkowo szybko zanurzyły się w środowisku beztlenowym, co skutecznie zatrzymało proces korozji. Po wydobyciu ważnym jest maksymalne skrócenie czasu dostępu tlenu do obiektów. Tuż po transporcie i wstępnym oczyszczeniu podjęto prace zabezpieczające mające na celu odcięcie dopływu powietrza i przygotowujące znalezisko do dalszej konserwacji.

 

Dzięki gronu specjalistów udało się wypracować kierunek prac i kolejne ich stadia. Silnik i radiostacja zachowały się na tyle dobrze, że padła nawet propozycja doprowadzenia obiektów do stanu używalności i okresowego przeprowadzania rozruchu silnika na zimno. Warianty te będą analizowane w miarę postępowania prac konserwatorskich i zbadaniu stanu zachowania elementów wewnętrznych.

 

Mimo, że stosunkowo małym, to jednak najbardziej wymagającym obiektem jest nadajnik radiostacji RSI-3. Jego składowe to cała paleta materiałów, od stali, aluminium, miedzi i innych metali kolorowych poczynając, na skórze i papierze kończąc. Konserwacja tego obiektu będzie największym wyzwaniem, gdyż wiele z tych materiałów wymaga zgoła odmiennego traktowania konserwatorskiego i warunków przechowywania.

 

Zdjęcie kompletnej  radiostacji za www.rkk-museum.ru

 

Pośród wydobytych obiektów znajduje się piasta śmigła, oprzyrządowanie silnika, chłodnica, zbiornik oleju, jak również dwie płyty pancerne – na jednej z nich, będącej zarazem prawą burtą kabiny pilota, dobrze zachowały się takie elementy jak: manetka zamykania chłodnicy oleju (48), Dźwignia zabezpieczenia cylindrów przeładowania dział (49), skrzynka bezpieczników radiostacji (rozmównica) (50), czy dźwignia blokady kółka ogonowego (51) oraz wiele elementów, które dopiero rozpoznajemy.

 

grafika za: https://airpages.ru

 

Serdecznie dziękujemy zaangażowanym w ratowanie pozyskanych zbiorów instytucjom i bezcenne rady specjalistów. Liczymy, że dzięki nim uda nam się uchronić przed degradacją bardzo ciekawy zabytek i w zamierzonym czasie udostępnić obiekty zwiedzającym. Wstępnym planem jest zestawienie ze sobą dwóch technologii walczących ze sobą na frontach II wojny światowej – będącego już w naszych zbiorach silnika niemieckich samolotów myśliwskich i bombowych Daimler-Benz DB 605 oraz silnika Mikulin AM-38 F pochodzącego z samolotu szturmowego Ił-2 wschodniej konstrukcji. Na ile obie jednostki posiadają zbliżone parametry będziecie Państwo mogli wkrótce ocenić sami.

Dziękujemy dowódcy 14 Pułku Przeciwpancernego w Suwałkach, który zrealizował transport znaleziska do Dęblina płk. Ireneuszowi Królowi i wykonującym to zadanie kierowcom st. szer. Karolowi Skorupskiemu i szer. Norbertowi Horodskiemu, którzy jako mieszkańcy Suwalszczyzny podzielili się z nami swoją wiedza na temat historii regionu.