Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie

Samolot pasażerski JAK – 40

Informacje

  • Producent: ZSRR
  • Rodzaj: 3 – silnikowy odrzutowy samolot pasażerski
  • Załoga: 3
  • Liczba miejsc:  z przodu kadłuba salon z kanapą, 2 obrotowe rozkładane fotele, duży stół i barek, z tyłu kadłuba 14 foteli plus miejsce dla stewardessy.

Wymiary

  • Rozpiętość: 25 m
  • Powierzchnia nośna: 70 m2
  • Długość kadłuba: 20,36m
  • Wysokość: 6,5 m

Masa

  • Własna: 9400 kg
  • Startowa: 16 100 kg

Osiągi

  • Prędkość maks.: 600 km/h
  • Prędkość przelotowa: 420 km/h
  • Prędkość lądowania: 160 km/h
  • Wznoszenie: 9,1 m/s
  • Pułap: 12 300 m
  • Zasięg: 600-1000 km
  • Zasięg max.: 1350 km

Opis

Jak-40 został zaprojektowany w 1965 r., aby zastąpić samoloty Li-2 i Ił-14. Samolot oblatano 21 września 1966 r. Miał możliwość wykonywania krótkiego startu i lądowania. Główną cechą założeń konstrukcyjnych była duża prostota. Seryjną produkcję rozpoczęto w roku 1968 r. Ogółem powstało 1011 egzemplarzy, w tym 125 na eksport. Produkowane były w zakładach lotniczych nr 407 w Mińsku. Po upadku dawnego Aerofłotu duża część została przebudowana z typowych samolotów pasażerskich na bardziej luksusowe z przeznaczeniem na samoloty prywatne lub do podróży służbowych (w Polsce dla prezydenta, premiera oraz marszałków Sejmu i Senatu w latach 1973-2011). Samoloty te były na stanie 36. SPLT (Specjalny Pułk Lotnictwa Transportowego), który został rozwiązany w 2011 r. Eksponowany egzemplarz samolotu posiada numer boczny 047.