Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie

Śmigłowiec wielozadaniowy Mi – 4ME

Informacje

Sygn. Kw2578
Eksponat użyczony z Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni.

Producent: ZSRR

  • Lata produkcji: 1953 – 1969
  • Lata eksploatacji w Polsce: 1965 – 1975
  • Załoga: 3

Dane techniczne

  • Napęd: ASz – 82V
  • Moc silnika: 1700 KM (1251 kW)

Wymiary

  • Średnica wirnika: 21,00 m
  • Długość: 25,01 m
  • Długość kadłuba: 16,79 m
  • Wysokość: 4,40 m

Masa

  • Własna: 5365 kg
  • Startowa: 7150 kg (normalna), 7600 kg(maksymalna)

Osiągi

  • Prędkość maks.: 210 km/h
  • Prędkość przelotowa: 160 km/h
  • Pułap: 5500 m
  • Zasięg: 410 km

Uzbrojenie

  • 1 karabin maszynowy kal. 12,7 mm (ruchomy, na stanowisku strzeleckim umieszczonym w gondoli podkadłubowej)
  • oraz różne zestawy uzbrojenia bombowego do niszczenia okrętów podwodnych i siły żywej przeciwnika.

Opis

Mil Mi-4ME (w systemie kodowym NATO „Hound”) śmigłowiec do zwalczania okrętów podwodnych (ZOP). Pierwsze śmigłowce tego typu opuściły wytwórnię latem 1952 r. W lotnictwie polskim pierwsze Mi-4 (6 egz.) przybyły w sierpniu 1958 r. W październiku 1965 r. powołano w 28 Eskadrze Ratowniczej Marynarki Wojennej klucz śmigłowców ZOP, uzbrojony w zakupione w ZSRR dwa śmigłowce Mil Mi-4ME. Były to pierwsze w Polsce śmigłowce przystosowane do tego typu zadań i do końca lat 70. klucz z Darłowa były jedynym pododdziałem ZOP. Prezentowany Mi-4 ME nr 02177 seria produkcyjna 177. został dostarczony do Wojska Polskiego w dniu 21 grudnia 1965 roku – od tego momentu patrolował, poszukiwał, wykrywał i zwalczał zanurzone okręty podwodne nieprzyjaciela. Początkowo nosił numer boczny 2, następnie 021, w Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni eksponowany z nb 717 oraz 042.