Wolant z szybowca Gotha Go 242 w Muzeum

21
Sty

Do muzealnej kolekcji trafił wolant z niemieckiego szybowca transportowo-desantowego Gotha Go 242.  Maszyna zaprojektowana przez Alberta Kalkerta jako następca szybowca DFS 230, została oblatana w 1941. Szybowiec służył głównie do zadań transportowych. Najbardziej intensywnie wykorzystywany był na śródziemnomorskim teatrze działań wojennych, jednak swoją rolę odegrał również na froncie wschodnim. Wyprodukowany w łącznej liczbie 1528 sztuk. Przekazany do Muzeum wolant stanie się zapewne ciekawostką historyczną, gdyż pochodzi z mniej znanej w powszechnej świadomości maszyny.

Na ręce pani Katarzyny Ragus- Głównego Inwentaryzatora Muzeum Sił Powietrznych, za pośrednictwem wolontariusza muzeum, Tomasza Rodziewicza, przedmioty przekazał pan Andrzej Śnieżek.Główna inwentaryzator MSP w Dęblinie,  Katarzyna Ragus oraz wolontariusz muzeum, Tomasz Rodziewicz.Wolant pochodzący z niemieckiego szybowca transportowo-desantowego Gotha Go 242.

Oryginalne zdjęcie wykonane w Go 242. Foto via http://lwcollectibles.blogspot.comSzybowiec Gotha Go 242 sfotografowany podczas holu za samolotem Junkers Ju 52.

Wśród darów które przekazał Andrzej Śnieżek, znalazły się również książki. Jedna z nich to wydana przez Zarząd Główny Ligi Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej, „Mała Encyklopedia Lotnictwa” z 1938 roku. Zawiera w sobie biogramy lotników, wyjaśnienia terminów lotniczych, opisy maszyn używanych w Polsce oraz na świecie, itd.

Druga pozycja to wydana w 1940 roku przez Ministerstwo Lotnictwa Rzeszy, encyklopedia samolotów pt. „Niemieckie, Włoskie i Angielskie samoloty wojskowe”. Książka składa się głównie z opisów wybranych maszyn. Są w niej również zawarte sylwetki samolotów, opisy znaków rozpoznawczych, oraz wyjaśnienia terminów lotniczych. 

Obydwie książki stanowią istotne wzbogacenie muzealnej kolekcji, są pewnym obrazem epoki, oraz ówczesnego stanu wiedzy.

Andrzej Śnieżek do przekazanych nam przedmiotów, dołączył jeszcze dwie interesujące fotografie samolotów Dessault Mirage III. O ile samoloty tego typu są raczej powszechnie znane, to ciekawostkę stanowią okoliczności oraz lokalizacja wykonania zdjęć. Fotografie zostały wykonane na lotnisku w Dęblinie w 1971 roku podczas operacji Boreal (Północ). Polegała ona na przelocie francuskich maszyn do Związku Sowieckiego i z powrotem. Francuzi wykonali wówczas dwukrotnie międzylądowania w Dęblinie.

Dary, przekazane do naszej placówki  wzbogacą  zbiory Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie, prezentowane na ekspozycji stałej oraz zasób archiwaliów.

Serdecznie dziękujemy za donację.